Interviu exclusiv cu Adrian Nicolae (ALTEN România): “Văd o piață de servicii de inginerie și IT în plină maturizare”


Printre atât de multe tendințe negative, a avut pandemia și un efect benefic? Care sunt schimbările aduse de această perioadă asupra pieței de inginerie și consultanță IT?


ALTEN România s-a confruntat, precum multe alte companii din domeniul de inginerie și consultanță IT, cu diverse provocări pe parcursul perioadei pandemice. Dar care au fost soluțiile vizate de echipa ALTEN în vederea adaptării la noul normal?

Schimbări & provocări

În primele zile ale lunii martie, la debutul pandemiei în țara noastră, ne-am concentrat eforturile și energia pe a regândi modul în care puteam să ne organizăm activitatea pentru a ne putea ține angajații în siguranță, fără, însă, să afectăm munca efectivă și rezultatele pe care clienții noștri le așteptau de la noi“, prezintă Adrian Nicolae, directorul executiv al companiei, exclusiv pentru Forbes România.

Drept urmare, ALTEN și-a conturat activitatea în jurul regimului de telemunca, transferând 90% dintre angajați spre lucrul de acasă. “Tocmai de aceea, în perioada de început am lucrat constant să ne asigurăm că sistemele IT și procedurile noastre interne erau adaptate noului normal și că puteam menține eficiența muncii, respectând, simultan, toate cerințele de securitate a datelor clienților“, adaugă el. Pe lista de priorități a companiei nevoile clienților au fost plasate pe primul loc, iar ALTEN a încercat să își rescrie strategia de activitate “creând și livrând soluții pentru clienți care să le permită să își digitalizeze aspectele de bază ale activității lor“. De altfel, una dintre tendințele pe care directorul executiv le-a remarcat în comportamentul clienților a fost reevaluarea priorităților și reorientarea spre proiecte diferite, în concordanță cu noile provocări.

De asemenea, dezvoltarea proiectelor de R&D a fost printre cele mai populare practici în această perioadă, deși industria a fost lovită de lockdown: “Un exemplu excelent în acest sens este cel al proiectelor de R&D din industria automotive, o industrie care a fost vizibil afectată în această perioadă, care au continuat fără întreruperi. Trebuie ținut cont că astăzi lucrăm la proiecte pe care o să le vedem pe străzi peste 3-5 ani. Ne așteptăm ca, în această industrie, investițiile să revină la nivelul atins anul trecut, undeva la sfârșitul lui 2021“. Ce alte schimbări au intervenit în comportamentul clienților?

Clienții așteaptă astăzi soluții complexe, care transferă în întregime la noi responsabilitatea livrabilelor“, explică Adrian Nicolae. Mai exact, atenția clientului cade acum pe rezultate, și nu pe resursă: “Clientul așteaptă ca noi să îi livrăm un proiect complet, să fim responsabili de managementul acestuia, de calitate, organizare, resurse, tool-uri necesare, etc. Acest lucru ne avantajează din toate punctele de vedere, permițându-ne, printre altele, să fim mult mai flexibili în construirea unui plan de carieră interesant pentru specialiștii noștri“, clarifică directorul executiv.

Obiective & predicții

Cu toate acestea, pandemia a avut un efect benefic pentru industria de inginerie IT și pentru ideea de transformare digitală: “Anumite procese care, anterior, ar fi necesitat perioade mai mari de implementare, au fost implementate mult mai rapid datorită lucrului de acasă și a deschiderii mai mari a clienților către instrumentele digitale“, clarifică Adrian Nicolae. Deși situația rămâne afundată în incertitudine, privind spre viitor, directorul executiv al ALTEN se regăsește pe lista vocilor optimiste: “Cu siguranță, evoluția sectorului nostru, dar nu numai, va depinde de evoluția dinamicii de cazuri de COVID-19 și de deciziile autorităților în această direcție. Dacă, însă, ne raportăm la ultimele luni și ne păstrăm un optimism precaut, cred că anul viitor va fi unul bun pentru întreaga industrie IT&C“.

ALTEN România a înregistrat o creștere de 5% a cifrei de afaceri în primele nouă luni ale anului 2020, în comparație cu aceeași perioadă din 2019. De asemenea, compania a continuat să își extindă portofoliul de business, adăugând 11 clienți noi, pentru care oferă servicii de consultanță tehnică și inginerie. Prin câștigarea acestor parteneri, portofoliul ALTEN România a ajuns la aproximativ 100 de companii care activează în industrii precum: producție, telecomunicații, bancar, automotive, asigurări, farmaceutic, retail și aeronautic.
“Acum, la peste jumătate de an de la instituirea stării de urgență, văd o piață de servicii de inginerie și IT în plină maturizare și o poziționare mai puternică a ALTEN ca partener de cursă lungă pentru clienți. Evoluția numărului de proiecte arată o revenire a pieței și activității noastre“, concluzionează Adrian Nicolae pentru Forbes România.

Articol publicat de Forbes România.