Recrutor în IT: Ne uităm mai mult la capabilitățile concrete ale candidaților decât la cum le-au obținut sau dacă au diplomă de facultate


Industria IT este una dintre puținele din România care înregistrează evoluții la nivelul standardelor occidentale, reușind astfel să aducă pe teritoriul țării noastre multinaționale în căutare de forță de muncă. Am discutat cu Senior Recruitment Managerul din cadrul ALTEN România, subsidiara locală a grupului de origine franceză specializat în consultanță IT și inginerie ALTEN, despre provocările pieței muncii din acest sector.



O analiză a Keysfin de la finalul anului 2018 descria România ca fiind Silicon Valley-ul Europei, menționând faptul că țara noastră are un număr de ingineri pe cap de locuitor superior celor din Statele Unite ale Americii, India, China sau Rusia.

”Aceste caracteristici care o fac atât de atractivă pentru angajatori înseamnă și că piața forței de muncă locale este una dintre cele mai competitive din regiune, dacă nu chiar din Europa. Anual, în România, câteva zeci de mii de studenți termină facultăți tehnice, însă nevoia pe piață este chiar și de trei ori mai mare. Mai mult decât atât, competiția pe această piață crește de la an la an, pe măsură ce tot mai mulți jucători vin pentru a-și deschide birouri locale, punând astfel presiune asupra forței de muncă disponibile”, precizează specialistul ALTEN România.

Tot în cadrul aceleiași analize, era precizat faptul că țara noastră a continuat să reprezinte una dintre cele mai bune piețe de profil din UE, rentabilitatea investițiilor în acest sector fiind mai mare decât în Europa dezvoltată sau în SUA, cu un cost mediu anual încă redus, de aproximativ 12 euro per oră.

”Datorită raportului între cost și calitate, România pare în acest moment o țintă bună”


Doi ani mai târziu, analiștii din cadrul companiei Keysfin menționează că IT-iștii români au o productivitate excelentă, în creștere cu peste 18% în ultimii 5 ani și peste 11% față de 2018, ajungând la un nivel mediu de 56,2 mii euro/angajat în 2019.

”Dincolo de atragerea de talente, însă, cred că toate țările din grup se confruntă cu aceleași provocări la nivel macro. România pare în acest moment o țintă bună pentru dezvoltarea activităților locale, datorită raportului bun între cost și calitate. Acest lucru înseamnă, din punctul meu de vedere, că mai ales acum, când majoritatea companiilor sunt extrem de atente la acest aspect, precum și datorită digitalizării accelerate care permite să muncim mai eficient de la distanță, vom deveni din ce în ce mai atractivi ca țară”, explică reprezentanta ALTEN România.

Reprezentanta ALTEN precizează că nu este neobișnuit ca, pe o piață atât de competitivă, identificarea persoanei potrivite pentru un rol într-o companie din industria IT&C să dureze câteva luni.

”Suntem mereu în căutare de specialiști cu experiență, dar dincolo de asta, ne uităm cu atenție și la personalitate(...) Tehnologiile pentru care avem insuficienți specialiști IT pe piață sunt profilurile Java Script și, în special, cele cu framework-urile Angular și Node.Js”, adaugă Vasilescu.

”Ne uităm cu mult mai multă atenție la capabilități decât la modul în care le-au dobândit”


Un trend ce prinde contur la nivel internațional în ceea ce privește industria IT în ultimii ani este reprezentat de angajarea persoanelor fără ca acestea să aibă o diplomă în domeniu. Companiile de tehnologie precum Google și Apple încearcă să inoveze și în ceea ce privește zona educațională, oferind noi programe prin care încurajează dezvoltarea aptitudinilor la mare căutare în industria în care activează și pentru care elevii nu sunt pregătiți în școală.

Tim Cook, CEO-ul Apple, declara în 2019 că în jur de jumătate dintre persoanele angajate în ultimul an în cadrul birourilor din Statele Unite ale Americii nu aveau o diplomă care să ateste finalizarea studiilor superioare. Alături de Google și IBM, giganții tech formează un grup de companii care nu cer această diplomă pentru a angaja pe anumite poziții.

”Într-adevăr, această tendință caracterizează piața și eforturile de recrutare din ultima perioadă. Cererea de forță de muncă depășește, în acest moment, oferta, iar acest lucru face ca orice companie, inclusiv noi, să se uite cu mult mai multă atenție și deschidere la capabilitățile concrete ale oamenilor decât la modul în care le-au dobândit sau dacă sunt însoțite de o diplomă de facultate”, precizează specialistul.

Cursuri, webinarii sau servicii precum Bookster și 7Card sunt o parte dintre beneficiile cu care ALTEN vine în întâmpinarea angajaților atât pentru a acoperi nevoile acestora în ceea ce privește dezvoltarea profesională, cât și a activităților din timpul liber.

ALTEN România a înregistrat o creștere de 5% a cifrei de afaceri în primele nouă luni ale acestui an, comparativ cu 2019, adăugând 11 clienți noi pentru care oferă servicii de consultanță tehnică și inginerie. Prin adăugarea acestor parteneri, portofoliul ALTEN România ajunge la un număr de aproximativ 100 de companii care activează în industrii precum: producție, telecomunicații, bancar, automotive, asigurări, farmaceutic, retail și aeronautic.

Echipa ALTEN România se implică în proiecte de dezvoltare software, analiză de business, business intelligence (BI), project management, suport tehnic, inginerie auto sau hardware design. De altfel, divizia IT&C a companiei cuprinde consultanți specializați în Java, .NET, PHP, C#, C++, Siebel, Cognos, MS BI și Oracle BI, BSCS, în timp ce divizia tehnică are o echipă de consultanți cu specializări în CATIA V5, NewPDM, SolidWorks, Matlab/ Simulink, HIL și Autosar.

Articol publicat de Wall-Street.